Om Projektet

Fælles kick-off for alle ledelsesteam på kommunens folkeskoler mhp. fælles afsæt og vidensgrundlag om skoleudvikling, adfærdsledelse og elementer, der gør undervisning god og varieret

1 of 6

På skolerne udvælges et antal ressourcepersoner, som skal agere forandringsagenter på egen skole. De skal vejlede og understøtte kollegers samarbejde i professionelle læringsfællesskaber (PLF) og understøtte ny praksis. PLF-agenterne får sammen med skolepsykologerne et kompetenceløft og indgår derefter i et netværk med andre skoler

2 of 6

Skolernes ledelsesteam laver en selvevaluering af skolens nuværende praksis med mangfoldige læringsmiljøer. Selvevalueringen består af dialog med medarbejdere, dialog med elevråd og observation af undervisning. På baggrund heraf vælger skolerne didaktisk fokus i projektet:

  1. Deltagelsesmuligheder for alle
  2. Struktur og variation i undervisningen,
  3. Interaktion i undervisningen
3 of 6

Skolerne igangsætter projektet på egen skole med introduktion til valgte tematikker, professionelle læringsfællesskaber og arbejdet med mikrohandlinger, der skal føre til praksisændringer

4 of 6

Alle medarbejdere på skolerne deltager i den første fælles læringslaboratoriedag med det valgte tema. Dagen består af virtuelle vidensoplæg, bearbejdning af data, refleksioner og planlægning af mikrohandlinger mhp. praksisændringer. PLF-agenter, ledelse og skolepsykologer understøtter læringslaboratoriet og arbejdet med de nye tiltag i undervisningen. Der afholdes en læringslaboratoriedag pr. halvår

5 of 6

Arbejdet med mikrohandlinger pågår løbende frem mod næste skoleår og næste læringslaboratoriedag

6 of 6
Intro til mangfoldige læringsmiljøer for medarbejdere