Om Projektet
Fælles kick-off for alle ledelsesteam på kommunens folkeskoler mhp. fælles afsæt og vidensgrundlag om skoleudvikling, adfærdsledelse og elementer, der gør undervisning god og varieret
1 of 6På skolerne udvælges et antal ressourcepersoner, som skal agere forandringsagenter på egen skole. De skal vejlede og understøtte kollegers samarbejde i professionelle læringsfællesskaber (PLF) og understøtte ny praksis. PLF-agenterne får sammen med skolepsykologerne et kompetenceløft og indgår derefter i et netværk med andre skoler
2 of 6Skolernes ledelsesteam laver en selvevaluering af skolens nuværende praksis med mangfoldige læringsmiljøer. Selvevalueringen består af dialog med medarbejdere, dialog med elevråd og observation af undervisning. På baggrund heraf vælger skolerne didaktisk fokus i projektet:
- Deltagelsesmuligheder for alle
- Struktur og variation i undervisningen,
- Interaktion i undervisningen
Skolerne igangsætter projektet på egen skole med introduktion til valgte tematikker, professionelle læringsfællesskaber og arbejdet med mikrohandlinger, der skal føre til praksisændringer
4 of 6Alle medarbejdere på skolerne deltager i den første fælles læringslaboratoriedag med det valgte tema. Dagen består af virtuelle vidensoplæg, bearbejdning af data, refleksioner og planlægning af mikrohandlinger mhp. praksisændringer. PLF-agenter, ledelse og skolepsykologer understøtter læringslaboratoriet og arbejdet med de nye tiltag i undervisningen. Der afholdes en læringslaboratoriedag pr. halvår
5 of 6Arbejdet med mikrohandlinger pågår løbende frem mod næste skoleår og næste læringslaboratoriedag
6 of 6Projektbeskrivelse
I Odense Kommune arbejder vi næste 2 år med at udvikle skolernes mangfoldige læringsmiljøer på vores folkeskoler med støtte fra A.P. Møllerfonden. Formålet med projektet ”Sammen om Mangfoldige Læringsmiljøer” er at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn og unge i vores folkeskoler. Flere børn og unge skal profitere af at være en del af det almene klassefælleskab på den lokale folkeskole.
Det gør vi ved at:
- kvalificere skolernes ledelse af professionelle læringsfællesskaber
- kvalificere teamsamarbejdet på skolerne
- uddanne ressourcepersoner – forandringsagenter – lokalt på skolerne
- sætte fokus på god og varieret undervisningspraksis
Baggrund
I 2015 – 2017 gennemførte vi i Odense Kommune projektet ”Inkluderende læringsmiljøet for børn og unge i Odense” ligeledes med støtte fra A.P. Møllerfonden. Projektet havde fokus på udviklingen af teamsamarbejdet til professionelle læringsfællesskaber, en ny vejlederkultur og ledernes fokus på det systematiske arbejde med børn og unges læring og trivsel.
I 2017-2019 arbejdede vi med forankringen af projektet i et selvfinansieret 2-årigt forløb. Det bevirkede bl.a., at der blev ansat to centrale rejseteam bestående af inklusionsvejledere og skolepsykologer. I løbet af årene er der desuden arbejdet med centrale metoder som aktionslæring, co-teaching og didaktiske samtaler på skolerne.
Men vi skal fortsat blive bedre til at skabe mangfoldige læringsmiljøer. Ledelsen og de fagprofessionelles kompetencer skal styrkes, der skal arbejdes i professionelle læringsfællesskaber, der skal udvikles ny praksis ved at lære af hinanden, få nye perspektiver og handle i fællesskab. Vi skal fortsat udvikle og tilpasse miljøerne og bygge ovenpå det, vi i forvejen ved og kan.
Med ”Sammen om mangfoldige læringsfællesskaber” sætter vi fornyet fokus på, hvordan skolerne kan kvalificere teamsamarbejdet gennem fokus på didaktikken, på ” det egentlige”, for at fremme elevernes læring og trivsel.
Sammen om mangfoldige læringsmiljøer
Alle skoler skal som led i indsatsen ”Sammen om mangfoldige læringsmiljøer” arbejde med at udvikle og forankre en kultur, hvor medarbejdere sammen observerer elever og undervisning, afprøver forløb og mikrohandlinger, indsamler viden og analyserer praksis. Alle medarbejdere skal blive kompetente til og understøttes i at gennemføre en varieret og differentieret undervisning, hvor der er plads til forskellighed, og hvor flere elever oplever sig som kompetente, deltagende og medbestemmende.
Tre temaer
I projektperioden uddannes 2-4 ressourcepersoner på hver skole, som sammen med skoleledelserne vil være nøglepersoner i forhold til at drive og forankre såvel den faglige kompetenceudvikling som udvikling af samarbejdskulturen på skolerne. Alle klasseteams gennemfører fire forløb indenfor 3 overordnede temaer:
- Deltagelsesmuligheder for alle
- Struktur og variation i undervisningen
- Interaktion i undervisningen
Skolerne vælger, hvilket af de tre temaer, der skal arbejdes med lokalt på baggrund af en selvevaluering af skolens nuværende udviklingspotentiale og behov.
Læringslaboratorier og udvikling af den daglige praksis
Centralt i projektet er en didaktisk model med læringslaboratorier og arbejdet med udvikling af skolens praksis.
De 4 forløb afholdes som digitale læringslaboratorier lokalt på skolerne. De består af virtuelle vidensoplæg, bearbejdning af data, refleksioner og planlægning af mikrohandlinger og nye tiltag i egen praksis. Rammesætning og indhold for læringslaboratoriedagene er stilladseret på denne hjemmeside med 4 læringsmoduler under hvert tema.
Mellem læringslaboratoriedagene afprøves nye tiltag i egen praksis som løbende kvalificeres og justeres på teammøder. Det er således i ”mellemrummene” mellem læringslaboratorierne – i skolens daglige praksis -, at det egentlige kompetenceløft og projektets formål skal nås.
Ressourcepersoner, skolepsykologer og ledelser understøtter læringslaboratorier og arbejdet i praksis. Derudover afholdes netværksmøder for ressourcepersonerne, skolepsykologer og ledelser, hvor der udveksles viden og erfaringer på tværs af skolerne.
Kompetenceudviklingen varetages af professionshøjskolen UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole.
Evaluering af projektet
I 2023 vil der være en lokal midtvejsevaluering af projektet. Derudover vil der blive tilknyttet en ekstern evaluator, der løbende vil følge projektet fra start til slut. Evalueringens formål er løbende at følge op, kvalificere og justere projektet undervejs og ikke mindst evaluere, hvorvidt vi på skolerne i Odense Kommune lykkedes med at samarbejde om at skabe mangfoldige læringsmiljøer, hvor flere børn og unge oplever deltagelsesmuligheder.
Projektet afsluttes i 2024.
Selvevaluering
I perioden fra august 2022 til oktober 2022 gennemføres der på hver skole en selvevaluering. På baggrund af denne evaluering vælger skolerne et didaktisk fokus for de kommende to års arbejde.
Dette kan betyde, at børnemiljø, ungemiljø og specialområdet på en skole kan have forskellige didaktiske fokusområder, og omvendt kan det også være, at evalueringen peger på det samme fokusområde for hele skolen. Herunder findes guide til selvevaluering.